What the f*ck Facebook

Doortje van der Heijden — 21 februari 2018

Wat is er aan de hand? En wat kan je doen?

Paniek in de tent, want wat gebeurt er allemaal rondom Facebook? Jongeren keren het platform massaal de rug toe, berichten van bedrijven worden onzichtbaar en zelfs video content is niet meer heilig. Even de waarnemingen op een rijtje en misschien nog wel belangrijker: wat kunnen we doen?

JONGEREN EN FACEBOOK

Er verschenen de laatste weken schrikbarende berichten over jongeren die bij bosjes hun Facebookpaginas zouden verwijderen, maar wat is daar van waar? Ondanks het feit dat Facebook na Whatsapp nog steeds het allergrootste social media platform wereldwijd is, klopt het inderdaad dat het gebruik onder jongeren de laatste jaren sterk afneemt. ? Vooral tieners, tot 19 jaar, voelen zich niet meer thuis tussen de veelal “oudere” medegebruikers. Zij brengen hun tijd liever door op YouTube, Instagram en Snapchat.

Een geruststellende uitkomst van het in 2018 uitgevoerde onderzoek door Newcom, is dan wel weer dat advertenties nauwelijks als reden worden opgegeven tot afhaken. Maar wil je dus een echte band opbouwen met tieners, dan is investeren in Facebook niet het allerbeste plan. Probeer eens een campagne op Instagram, duik in de mogelijkheden van Snapchat of misschien past een YouTube kanaal wel bij jou en jouw doelgroep.

Het VOORTbestaan van bedrijvenpagina’s

Vorig jaar kregen we de flink gewijzigde algoritmes van Facebook al voor de kiezen. Wat er in het kort op neer komt dat het percentage van je volgers, die wanneer jij een bericht plaatst en het daadwerkelijk te zien krijgen, steeds verder daalt. Facebook bepaalt op wie z’n tijdlijn welke content verschijnt. En om het voor de bedrijvenpagina’s nog iets moeilijker te maken gaat Facebook nu ook nog meer voorrang geven aan berichten van en tussen personen. Dit betekent dus dat het bericht van jouw bedrijvenpagina nog nauwelijks kans maakt op organisch bereik. Het wordt dus steeds belangrijker om waardevolle content te delen.

Content

Oké, de kracht zit hem dus in “goede” content. En we redden het niet meer alleen met snelle, hippe video’s. Voor het maken van die goede content is het waardevol om de volgende aandachtspunten mee te nemen. Alvast één gouden tip: maak het persoonlijk, want dat is natuurlijk waar Facebook eigenlijk voor bedoeld is.

Bouw een band op

Denk niet teveel aan verkopen, maar aan het opbouwen van een band met je doelgroep. Verleg de focus dus van jouw prachtige producten, resultaten of aanbiedingen naar de behoefte van je volgers. Probeer meer servicegericht te denken; wat willen mijn (aankomende) fans nou echt weten? Trek die persona’s weer eens uit de kast, probeer je te verplaatsen en deel eens alleen die berichten waar jouw doelgroep interesse in heeft, om kan lachen of door geraakt wordt. Misschien kun je een leuke link leggen naar jouw product of dienst, maar misschien moet je heel even een pas op de plaats maken. Forceren heeft geen zin, win eerst vertrouwen.

Interactie!

Richt je op interactie met je publiek. Wees creatief en probeer onderwerpen aan te snijden die reacties oproepen. Misschien is er wel een maatschappelijke kwestie welke raakvlakken heeft met jouw organisatie. Verdiep je, neem een standpunt in en ga in gesprek met je volgers. Je zult zien dat je bericht een veel groter bereik heeft wanneer er op je content gereageerd wordt. Zoek het in thema’s als veiligheid, gezondheid, onderwijs of milieu, iets waar iedereen mee te maken heeft en wel een mening over kan vormen. Je laat hiermee meteen zien dat je zelf kennis van zaken hebt. Het hierbij inspelen op emotie kan een slimme zet zijn, dit stimuleert sneller tot het ‘blootgeven’ van eigen ervaringen en daar smullen de andere volgers dan weer van. Voor je het weet breekt er een prachtige dialoog los. En dat allemaal onder jouw bericht! 

Afwisseling

Ga voor structuur en afwisseling. Zorg dat je weet welk verhaal je wilt vertellen en plan je berichtgeving middels een contentkalender. Er mag natuurlijk nog ruimte zijn voor actualiteit, maar met een contentkalender heb je duidelijk zicht op de afwisseling in je berichtgeving, kun je je verhaal opbouwen en dus ergens naartoe werken. Benader, zoals eerder genoemd, je Facebook content bijvoorbeeld eens als zijnde een televisieserie. Met daarin verschillende personages, triggers en een climax. Hoe tof zou het zijn als jouw volgers niet kunnen wachten op je volgende post?! Dat ze het liefst al je berichten zouden willen bingewatchen?! Daag jezelf en je fans uit.

Hopelijk ben je weer even goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom Facebook (for the time being) en hebben we je een aantal bruikbare handvatten kunnen geven. Heb je zin om eens bij te praten? Wil je weten hoe wij je kunnen helpen? Neem eens contact met mij op!

Mail