Vindbaar zijn in Google

Leontien Kroesbeek — 16 januari 2020

10 SEO-tips voor het schrijven van teksten

95% van de Nederlanders gebruikt Google om iets te vinden op internet. Bij het schrijven van teksten voor een website is het dus van belang dat Google jouw teksten ook kan lezen en begrijpen. Dit wordt ook wel SEO genoemd (Search Engine Optimisation).

Google kijkt hierbij naar 4 aspecten van de website:

  • Techniek: hoe goed en hoe snel werkt de website
  • Content: is de informatie relevant en sluit die aan op de zoekintentie van de gebruiker
  • Beleving: hoe lang blijft de gebruiker op de website en klikt hij verder
  • Autoriteit: hoeveel andere websites praten (linken) over je website

 

10 SEO-tips voor het schrijven van teksten

 

#1 Schrijf voor je lezer en gebruiker van je website.

Hoe beter de beleving van de gebruiker, hoe blijer Google daar ook van wordt.


#2 Gebruik woorden waar mensen naar zoeken.

Met de keyword planner van Google kun je onderzoeken waar mensen precies op zoeken en hoe vaak ze dat doen. Probeer het met verschillende synoniemen en adjectieven, dan zie je al snel welke zoekwoorden vaker gebruikt worden en in welke combinatie. Deze woorden kun je in alle mogelijke combinaties gebruiken in je tekst. Maar let op! Gebruik deze woorden altijd op een natuurlijke manier in je tekst. 


#3 Begin met een pakkende titel (h1), die de inhoud dekt.

De h1 is de titel boven je tekst. Zodra mensen op je website zijn, moet deze titel uitnodigend genoeg zijn om verder te lezen. Zijn er specifieke woorden waarop veel gezocht wordt gebruik deze dan ook eventueel in je titel. Zonder dat dit tekort doet aan je titel. 


#4 Geef een paginatitel die nieuwsgierig maakt.

De paginatitel zie je in de Google resultaten verschijnen boven een korte uitleg. Hoe nieuwsgieriger mensen worden door jouw paginatitel, hoe groter de kans is dat mensen er op klikken. En daarmee zorg jezelf dat je weer wat hoger in de resultaten verschijnt. Deze titel is niet langer dan 70 leestekens inclusief spaties.


#5 Zorg voor een uitnodigende beschrijving.

De beschrijving is het kleine stukje tekst onder je paginatitel kan net het verschil maken of mensen wel of niet verder willen lezen. Aan jou dus om een tekstje van max 160 leestekens te schrijven wat prikkelend genoeg is om verder te lezen. Maak hier gerust gebruik van een Call-to-Action!


#6 Gebruik je belangrijkste zoekwoorden in je URL.

Je URL moet min of meer overeenkomen met je titel en pagina titel, je kunt hier wel proberen één of twee zoekwoorden in te verwerken. Doe het wel zo dat het logisch en consistent is met de rest van je tekst.


#7 Verrijk je tekst met woorden in dezelfde semantische context.

Wie verjaardag denkt, denkt aan taart, kaarsen, feestje en slingers. Al deze woorden vallen in dezelfde semantische context. Zo kun jezelf voordat je aan de slag gaat met het schrijven van een tekst, een mindmap maken met woorden die te maken hebben met jouw onderwerp.


#8 Gebruik subkopjes (h2) die aansluiten op je onderwerp

Heb je bepaalde zoekwoorden die ook aansluiten op je thema en die je in je tekst wilt verwerken, dan kun je deze mooi benoemen in je subkopjes. Je kunt hier ook vragen voor gebruiken. Bijvoorbeeld: “Hoe maak ik een lekkere verjaardagstaart?”


#9 Link naar andere pagina’s op je website

Schrijf je een stukje over verjaardagen en heb je al eerder een stukje geschreven over kinderfeestjes, hoe logisch is het dan niet om daar naar toe te verwijzen. Dit doe je door in je tekst een linkje te verwerken. Mensen worden nieuwsgierig naar andere pagina’s op je website en blijven nog even hangen.


10# Schrijf zo dat het ook goed klinkt wanneer je het hardop leest.

Steeds meer mensen gebruiken Voice Search of de Google Assistant. Daarom is het wel zo fijn als jouw geschreven verhaal ook lekker in het gehoor klinkt. Let daarom ook op dat je bij het invoegen van een afbeelding, een goede naam meegeeft. Want DCN0065.jpg klinkt niet al te best.


 

Resultaten meten

Nu heb je de perfecte tekst geschreven, maar hoe kun je nu weten of dit ook werkt voor je lezers en voor Google.  Hiervoor biedt Google twee programma’s. Met Search Console kun je zien hoeveel verkeer er op je verschillende pagina’s komen en met welke woorden ze je vinden. Er worden vier zaken gemeten:

  • Klikken (hoeveel mensen er op je geklikt hebben om naar de website te komen)
  • Vertoningen (hoe vaak mensen jouw website gezien hebben tussen de resultaten)
  • CTR (Click-Through hoeveel mensen die jou website gezien hebben ook doorgeklikt hebben)
  • Positie (op welke plek jouw website stond)

Met Google Analytics kun je zien hoe mensen jouw website gebruiken. Zo zie je via welk kanaal ze binnen kwamen. Dat hoeft niet enkel Google Organisch te zijn. Je kunt per bestemmingspagina zien hoeveel mensen hier beland zijn; hoeveel tijd ze er doorbrachten; hoeveel pagina’s ze nog daarna bezochten. Ook is de bounce rate heel belangrijk  dit zijn de mensen die direct wegklikken wanneer ze op je website komen. Als deze heel hoog is, dan geeft dit aan dat jouw pagina niet aansluit op wat mensen oorspronkelijk zochten. 

Een IT’er, de webmaster of het bureau wat jouw website gebouwd heeft, kunnen je vast helpen met het installeren van deze twee programma’s.

 

    Tools die je kunnen helpen

     

    Kan je onze hulp gebruiken om je website beter vindbaar te maken ? Neem dan gerust eens contact op met ons. We helpen graag.