Wat is Google for Jobs

Leontien Kroesbeek — 2 maart 2020

Sinds februari 2020 gelanceerd in Nederland

Sinds februari 2020 heeft Google officieel hun vacaturebank Google for Jobs gelanceerd in Nederland. Het werd al in 2017 in de Verenigde Staten gelanceerd en daarna volgden andere landen ook in Europa. Maar Nederland liep vooralsnog een beetje achter. En zelfs nu het gelanceerd is, ziet nog niet iedereen de vacaturebank verschijnen in Google wanneer je zoekt naar een specifieke vacature in Google.

Wat houdt het dan precies in?

In Nederland is Google veruit de meest gebruikte zoekmachine op het internet. Dat houdt dus in dat mensen die opzoek zijn naar een vacature, ook vaak hun zoektocht beginnen via Google. Tot nu toe zagen mensen na het opgeven van een zoekopdracht, een resultatenpagina zoals ze dat voor elke andere willekeurige zoekopdracht ook zagen. Met eerst wat advertenties en dan wat we noemen de “organische”  zoekresultaten. Oftewel de resultaten die op basis van het Google algoritme getoond worden.

Met de lancering van Google for Jobs, zal deze resultatenpagina er anders uit komen te zien. Nog steeds zullen er eerst advertenties verschijnen. (Want ja, Google moet wel ergens zijn geld mee verdienen). Maar daaronder zal er een apart blauw blok verschijnen met daarin vacatures waarvan Google verwacht dat ze relevant zijn voor de zoekopdracht. Daarin worden dan ook al gelijk extra filteropties aangeboden, zodat mensen nog specifieker kunnen zoeken naar een vacature.

Wanneer je vervolgens klikt op “Nog +100 vacatures” dan kom je op een overzichtspagina met enkel vacatures die aansluiten op de zoekopdracht. Ook hier kun je verder filteren op locatie, publicatiedatum, contractsoort, type organisatie en naam van de werkgever. Verder wordt er een uitgebreide omschrijving van de vacature gegeven en is er een blauwe knop waar mensen direct online kunnen solliciteren.

Hoe komt Google aan al deze informatie?

Dit is het technische aspect van Google for Jobs. Want uiteraard kan Google al deze informatie vinden op het internet. Linkedin, vacaturesites of websites van een organisatie met vacatures, Google kan het overal vandaan halen, echter moet er wel aan een aantal technische voorwaarden voldaan worden.

De gegevens over de vacature moeten namelijk zo gestructureerd worden op een website, dat Google ze eruit kan pikken en kan gebruiken voor Google for Jobs. Specifieke velden moeten in de code van de pagina zo ingesteld worden dat Google ze herkent. Denk hierbij aan:

  • Vacature titel
  • Vacature omschrijving
  • Locatie
  • Contactinformatie
  • Salaris
  • Publicatiedatum
  • Opleiding
  • Werkgever
  • Contractsoort
  • Afdeling
  • Ervaring
  • etc. 

Daarnaast is het ook belangrijk dat de sollicitatieknop in Google Jobs verwijst naar de goede vacature op jouw website en dat mensen hier direct kunnen solliciteren.

Hoef ik dan verder niks te doen?

Ja en nee. Want wat jij moet doen is de perfecte vacaturetekst schrijven en als het goed is deed je dat al. Wel is het verstandig om rekening te houden met hoe Google de vacature presenteert en hoe mensen zoeken in Google. Maar dit was eigenlijk hiervoor ook al nodig. Zo is het belangrijk dat de titel duidelijk verwoordt naar wie je opzoek bent en aansluit op waar jouw toekomstige werknemers op zoeken. Ben je op zoek naar een Verzorgende IG, noem dat dan ook gewoon zo en maak er niet iets al te creatiefs van zoals “Behulp volle spin in het web met het hart op de goede plek”. Ook is het belangrijk dat de eerste regels van je vacature omschrijving direct de aandacht trekken, zodat mensen zin krijgen om meer te weten te komen over de vacature. Er zijn verder aardig wat velden om op te geven en misschien ben je het niet gewend om een salarisindicatie te vermelden, toch is het voor een betere vertoning wel belangrijk om zoveel mogelijk velden te gebruiken en zo transparant mogelijk te zijn.

Tot slot is het super belangrijk dat je vacature uniek is. Probeer dus steeds opnieuw een vacaturetekst van ongeveer 500 woorden te schrijven voor elke nieuwe vacature. Mocht je de vacature ook op andere websites willen publiceren, doe dit dan pas een aantal dagen nadat de vacature op jouw website is geplaatst. Zo wordt de vacature op jouw website herkend als de oorspronkelijke vacature.

Waarom zou ik hieraan mee willen doen?

Misschien denk je wel bij jezelf allemaal leuk en aardig, maar wat schiet ik hier mee op? Zoals je hierboven zag, worden de vacatures beter vindbaar binnen Google for Jobs, ook dankzij de filters. Doe je niet mee, dan is de kans groot dat je vacature minder vindbaar wordt of dat je volledig afhankelijk wordt van betaalde vacaturebanken om jouw vacatures vindbaar te maken. Heb je al geïnvesteerd in een online sollicitatieproces op jouw website en worden jouw vacatures al gepubliceerd op je eigen (werken bij) website, dan is het een kleine moeite om de website zo aan te passen dat de vacatures ook leesbaar worden voor Google for Jobs.

Momenteel is Google for Jobs in Nederland nog niet zichtbaar voor iedereen, maar de verwachting is dat het wel heel snel zichtbaar wordt voor een groot deel van de gebruikers. In landen als Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië wordt het al volop gebruikt. En de komende maanden zal het ook verder uitgerold worden in Nederland. Wil je niet achter de feiten aanlopen, dan is het belangrijk om de stap zo snel mogelijk te maken. Om zo ook te voorkomen dat je al te afhankelijk wordt van betaalde platforms. 

Ben je klaar om de stap te maken? Neem dan contact met ons op, dan zullen we samen kijken wat er voor nodig is om jouw vacature Google for Jobs proof te maken.