Door
Leontien
op 21 maart 2022

Gemiddeld ligt het marktaandeel van Google in Nederland op zo’n 95%. Het overgrote deel van de Nederlanders gebruikt dus deze zoekmachine om iets te vinden op internet. Bij het schrijven van teksten voor een website is het dan ook van belang dat Google jouw teksten kan lezen en begrijpen. Dit wordt ook wel SEO (Search Engine Optimisation) genoemd. Google kijkt hierbij naar 4 aspecten van de website:

  • Techniek: hoe goed en hoe snel werkt de website
  • Beleving: hoe lang blijft de gebruiker op de website en wanneer klikt hij verder
  • Autoriteit: hoeveel andere websites praten (linken) over je website
  • Content: is de informatie op de website relevant en sluit die aan op de zoekintentie van de gebruiker

We zoomen nu vooral in op het laatste aspect: de content. Goede SEO-teksten zorgen ervoor dat jij vindbaar bent in Google op voor jou belangrijke zoekwoorden. Het gevolg is meer bezoekers naar de website en uiteindelijk meer conversie. Maar waar moet je rekening mee houden bij het schrijven van webteksten? We geven je 10 tips.

TIEN_Blog_Vindbaar-in-Google_2

#1 SCHRIJF VOOR dE LEZER EN GEBRUIKER VAN JE WEBSITE.

Want hoe beter de beleving van de gebruiker, hoe blijer Google daarvan wordt. Zorg er dus voor dat jouw doelgroep zich aangesproken voelt door jouw teksten. Zoom in op wat voor hen belangrijk is. Waar zijn ze naar op zoek? Wat vinden ze interessant? En op welke manier voeg ik waarde toe? En ook niet onbelangrijk: op welk niveau schrijf ik mijn teksten?


#2 GEBRUIK WOORDEN WAAR MENSEN NAAR ZOEKEN.

Met de keyword planner van Google onderzoek je waar mensen precies op zoeken en hoe vaak ze dat doen. Probeer het met verschillende synoniemen en adjectieven. Zo zie je al snel welke zoekwoorden vaker gebruikt worden en in welke combinatie. Deze woorden kun je in alle mogelijke combinaties gebruiken in je tekst. Maar let op! Verwerk zoekwoorden altijd op een natuurlijke manier in de tekst om een overkill te voorkomen. Want daar houdt Google niet van.


#3 BEGIN MET EEN PAKKENDE TITEL (H1) DIE DE INHOUD DEKT.

De H1 is de titel boven je tekst. Zodra mensen op je website zijn, moet deze titel uitnodigend genoeg zijn om verder te lezen. Zijn er specifieke woorden waarop veel gezocht wordt? Gebruik deze dan ook eventueel in je titel, zonder dat dit tekort doet aan de inhoud ervan.


#4 GEBRUIK SUBKOPJES (H2) DIE AANSLUITEN OP JE ONDERWERP.

Heb je bepaalde zoekwoorden die aansluiten op je thema en die je ook in je tekst wilt verwerken, dan kun je deze mooi benoemen in de H2, oftewel: de subkopjes. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een vraag: “Hoe maak ik een lekkere verjaardagstaart?”


#5 BEDENK EEN PAGINATITEL DIE NIEUWSGIERIG MAAKT.

De paginatitel zie je in de Google resultaten verschijnen boven een korte uitleg. Hoe nieuwsgieriger mensen worden door jouw paginatitel, hoe groter de kans is dat zij erop klikken. En daarmee verschijn je weer wat hoger in de resultaten. Deze titel is niet langer dan 70 leestekens, inclusief spaties.


#6 ZORG VOOR EEN UITNODIGENDE BESCHRIJVING.

De beschrijving is het kleine stukje tekst onder de paginatitel. Deze kan net het verschil maken of mensen wel of niet verder lezen. Aan jou dus om een tekstje van max. 160 leestekens te schrijven dat prikkelend genoeg is om verder te lezen. Maak hier gerust gebruik van een call-to-action!


#7 GEBRUIK dE BELANGRIJKSTE ZOEKWOORDEN IN JE URL.

Je URL moet min of meer overeenkomen met je titel en paginatitel. Je kunt hier wel proberen één of twee zoekwoorden in te verwerken. Doe het wel zo dat het logisch en consistent is met de rest van je tekst.


#8 VERRIJK JE TEKST MET WOORDEN IN DEZELFDE SEMANTISCHE CONTEXT.

Wie aan verjaardagen denkt, denkt aan taart, kaarsjes, feestje en slingers. In dit geval hebben alle woorden met het thema ‘verjaardag’ te maken. Anders gezegd: alle woorden vallen in dezelfde semantische context. Maak dus voordat je aan de slag gaat met het schrijven van een webtekst een mindmap met woorden die te maken hebben met jouw onderwerp.


#9 LINK NAAR ANDERE PAGINA’S OP JE WEBSITE.

Schrijf je een stukje over verjaardagen en heb je al eerder een stukje geschreven over kinderfeestjes, hoe logisch is het dan om daar naar door te verwijzen! Dit doe je door in je tekst een linkje te verwerken. Mensen worden nieuwsgierig naar andere pagina’s en blijven nog iets langer hangen op je website.


#10 SCHRIJF ZO DAT HET OOK GOED KLINKT WANNEER JE HET HARDOP ZEGT.

Steeds meer mensen gebruiken Voice Search of Google Assistant. Daarom is het wel zo fijn als jouw geschreven verhaal ook lekker in het gehoor klinkt. Wanneer je een afbeelding invoegt, is het dus ook altijd belangrijk om deze een goede naam te geven. Want DCN0065.jpg klinkt niet al te best.


Kan jij wel wat assistentie gebruiken bij het opstellen van SEO-teksten? Laat het ons weten!

Adverteren op Facebook en Instagram via Meta

Blog

Georgia de Lotz - Unsplah