Door
Leontien
op 21 maart 2022

Facebook is groot. Nog steeds. Het is het op een na meest gebruikte social media kanaal in Nederland. Qua bereik dus een perfect medium voor toekomstige klanten en fans.  Maarja, het vergroten van je volgersaantal en daarmee dat grote bereik heeft even tijd nodig. Het adverteren op Facebook of het boosten van posts kan een oplossing zijn. Betalen dus. Daar krijg je dan wel een behoorlijk pakket aan mogelijkheden voor terug. Je kunt nauwkeurig segmenteren zodat je met jouw advertentiebudget ook precies de gewenste doelgroep bereikt. Adverteren blijft op die manier relatief goedkoop. We geven je tips over het instellen van de juiste doelgroep en hoe je een externe partij  toegang geeft tot je advertentieaccount.

Het aanmaken van een advertentieaccount

Wil je een advertentie account aanmaken dat niet aan jouw persoonlijke Facebook-account gekoppeld is? Dan heb je tegenwoordig een Bedrijfsmanager-account nodig. Het Meta Helpcentrum voor bedrijven legt je feilloos uit hoe je deze aanmaakt.

Definieer de perfecte doelgroep

Je kunt jouw doelgroep zo specifiek of breed maken als je wilt. Dit kan door middel van de volgende criteria.

  • Locatie
    Adverteer in de plaatsen en/of landen waar jouw doelgroep woont. Of kijk juist welke plaatsen de doelgroep net heeft bezocht.
  • Demografische gegevens
    Selecteer je doelgroep op basis van geslacht, leeftijd, functie, opleidingsniveau en meer.
  • Interesses
    Voeg relevante interesses en hobby's toe van de mensen die je wilt bereiken. Van jazzmuziek tot onroerend vastgoed; je kunt het zo gek niet bedenken.
  • Gedrag
    Adverteer op basis van gedrag, zoals apparaatgebruik of reisgedrag.
  • Connecties
    Target je advertenties op mensen die interesse hebben in één van jouw evenementen of al een connectie hebben met je Facebook-pagina. Ook een tactiek: sluit deze mensen juist uit om een nieuwe doelgroep te bereiken.
     

Speciale advertentie categorieën Meta

Is jouw advertentie gericht op het werven van personeel, huisvesting of leningen? Of raakt het aan maatschappelijke kwesties zoals verkiezingen of de politiek? Dan kunnen het aantal targetingopties beperkt of niet beschikbaar zijn. Zo kun je bijvoorbeeld niet altijd een specifieke leeftijd, geslacht of postcode targeten. De beperkingen verschillen per categorie. Houd hier dus rekening mee.

Toegang geven tot externen?

Wil je zelf inzicht hebben in advertenties en de controle over de betalingen behouden, maar liever een bureau als 10uur het werk laten doen? Dat kan, je kunt het bureau toegang geven tot jouw advertentieaccount. Daarvoor hoef je alleen je Account ID door te geven. Zo doe je dat:

  1. Ga naar Advertentiebeheer.
  2. Je advertentieaccount-ID wordt weergegeven boven in de filterbalk.
  3. Stuur dit ID naar de andere partij.
  4. Je ontvangt een melding met de vraag of de andere partij je advertentieaccount mag beheren.
     

Hulp nodig?

Wij helpen je. Zo zijn wij. Laat even een berichtje achter. Dan bepalen we samen een passende strategie, de copy en de visuals.