Weinig bijzondere natuur in ons kleine kikkerlandje? Ho maar. De diversiteit aan natuur in Nederland is buitengewoon. Elk gebied kent een uniek karakter, met eigen planten, dieren en landschappen. Aan het Nationale Parken Bureau om deze (verborgen) juweeltjes nationaal en internationaal op de kaart te zetten. Het idee voor een online platform vol unieke natuurbelevenissen op Nederlandse bodem ontstond: Holland National Parks. Aan 10uur om deze internationale marketingcampagne tot leven te brengen. Want ja, dat is onze tweede natuur.
De crème de la crème van de Nederlandse natuur
Een platform voor de echte avonturier. Voor de (internationale) reiziger die buiten de gebaande paden gaat. Holland National Parks vertelt het verhaal van de Nederlandse natuur. Een bijzonder verhaal met elk jaar verschillende nationale parken in de hoofdrol. Nu zijn dat Van Gogh Nationaal Park, Nationaal Park Nieuw Land en Waddenzee Unesco Werelderfgoed.
Met pen, stift en code
Met een integraal projectteam gingen we aan de slag met de strategie, de vormgeving, de techniek en de teksten. Een werkwijze waar wij al jaren voorstander van zijn: alle disciplines laten samensmelten. Tijdens de ontwikkeling van het platform, hadden we het Nationale Parken Bureau onder de sneltoets.
“Naast het complete aanbod waren de fijne en heldere gesprekken reden om voor 10uur te kiezen. Je werkt een periode behoorlijk intensief samen, dan is het belangrijk dat het klikt”
- Anja Brands, Projectmanager van NBTC
Fantasierijk, nieuwsgierig, idealistisch en avontuurlijk
Dat waren de randvoorwaarden voor het ontwerp en de teksten. En dat zie en voel je terug. Organische vormen, een overvloed aan prachtige natuurbeelden en een inspirerende, ongedwongen tone of voice. Dat maakt het platform onderscheidend.
Door de goede samenwerking leverden we in een relatief korte doorlooptijd het hart van de gehele campagne op. De lancering van Holland National Parks was een feit.
Up-to-date blijven en online zichtbaarheid vergroten
Daarna ook de taak aan 10uur om de website up-to-date te houden met het schrijven van nieuwe avontuurlijk evenementen, unieke belevenissen en bijzondere blogs. En dat doen we nog steeds wekelijks. Met diverse marketingcampagnes als display campagnes vergroten we de online zichtbaarheid van de website. In januari 2022 ging het Instagram account ‘Beleef de Nationale Parken’ voor de Nederlandse markt de lucht in. Hét medium om met mooie plaatjes nog meer natuurliefhebbers naar het platform te trekken. Het beheer van dit account nemen wij ook voor onze rekening. We pennen de teksten neer, zoeken de beste natuurbeelden uit en plaatsen de juweeltjes online.
Het resultaat
Holland National Parks, dat we samen van scratch hebben opgebouwd, is nu uitgegroeid tot een platform met wekelijks 3000 tot 5000 bezoekers uit de hele wereld. De website pakte ook een nominatie bij de Splash Awards in de categorie Publishing / Media. Tijdens deze awardshow worden de prijzen uitgereikt voor de beste Nederlandse en Vlaamse Drupal websites. “Een van onze mooiste en uitdagendste full service projecten die live is gegaan”, aldus Auke, developer bij 10uur.