Wie monument zegt, zegt Zeeland
Er is geen andere provincie met zoveel gebouwde monumenten per inwoner. Deze oude objecten zijn niet alleen mooi om naar te kijken, maar ook heel bijzonder om in te wonen. Eigenaren van woonhuismonumenten of beeldbepalende gebouwen zijn dan ook trots op hun stukje geschiedenis en doen er alles aan om hun woning goed te onderhouden. Maar ook verduurzamen speelt tegenwoordig een grote rol. Alleen waar begin je met verantwoord verduurzamen? Wat kan en mag wel bij een monument, wat niet en waar is een vergunning voor nodig?
Gelukkig staat de Monumentenwacht van Erfgoed Zeeland voor deze eigenaren klaar! Ze inventariseren, rapporteren en adviseren met behulp van een tool. Een tool die vernieuwd en gepromoot is door jawel, 10uur.
Het duurzaam monumentenpaspoort
De tool is vernoemd naar het daadwerkelijke rapport dat eigenaren ontvangen na een huisbezoek van de adviseurs van Erfgoed Zeeland. Met pen en papier in de aanslag gingen de onafhankelijk adviseurs altijd op pad. Waarna er een rapport werd opgesteld, met behulp van Microsoft Word sjablonen. Een flexibele, maar tijdrovende manier om te inventariseren, rapporten en adviseren. 10uur heeft ervoor gezorgd dat het hele proces nu makkelijker, sneller en professioneler verloopt. Hoe leggen we verderop uit, want voordat we de technische hoek induiken, nemen we je eerst mee langs het tweede gedeelte van de opdracht: de website en campagne.
Met een belangrijk doel voor ogen
Naast het verbeteren van de tool en daarmee het rapportageproces, moest het duurzaam monumentenpaspoort meer naamsbekendheid krijgen. Niet alle eigenaren van woonhuismonumenten weten dat dit een relatief goedkope manier is om onafhankelijk advies te krijgen. Om ze hierover te informeren en het aantal paspoortaanvragen te verhogen, ontwikkelden we een overzichtelijke website en een prikkelende crossmediale campagne. Met als overkoepelend doel: zoveel mogelijk duurzame monumenten in heel Zeeland!
Een spannende middelenmix
Het begon bij het bedenken van een creatief concept voor de crossmediale campagne. Met het concept 'Jouw route naar een duurzaam monument' werd vervolgens de middelenmix samengesteld. Een nieuwe, overzichtelijke website met alle benodigde informatie staat daarin centraal. Eigenaren kunnen op de website een quiz doen, testimonials bekijken van andere eigenaren en
ook het duurzame monumentenpaspoort aanvragen. De website zelf is gepromoot door huis-aan-huis flyers met daarop een QR-code, Google Ads en green graffiti. Graffiti en monumenten? Dat is vloeken in de kerk! Maar niet als het gaat om green/reverse graffiti. Met een hogedrukspuit werden de straten van Zierikzee, Middelburg, Veerse, Goes en Hulst schoongespoten en verscheen deze natuurvriendelijke buitenreclame.
EEN FLEXIBELE INSPECTIETOOL DIE GEBRUIKSVRIENDELIJK IS ALSJEBLIEFT!
Zoals beloofd nog een korte "technische" uitleg over de ontwikkeling van de tool. We hebben een op Drupal gebaseerd systeem gebouwd, waarin de flexibiliteit van het 'even snel aantekeningen maken' bewaard is gebleven en connectiviteit geen probleem is. Het is eigenlijk een website, die meteen als applicatie dient en twee kanten kent. Aan de ene kant is het een installatie volledig geoptimaliseerd voor de Ipad, zodat de adviseurs op locatie alles kunnen noteren. Aan de andere kant is het een platform wat gebruikt wordt "achter het bureau" om het rapport verder op te maken. Vanuit hier kunnen de inspectie aantekeningen en data ingeladen worden en is er de mogelijkheid om bibliotheken met standaard teksten te raadplegen. De eigenaren van het geïnspecteerde monument kunnen vervolgens het rapport bekijken via persoonlijke inloggegevens. Maar de adviseur kan net zo makkelijk een PDF voor ze klaarzetten. Een compleet systeem dus, met veel gebruikersgemak voor iedereen!
HET RESULTAAT
Na de lancering van de website en de campagne nam het verkeer op de website al snel toe. En hoewel het meeste bereik gegenereerd wordt via de online campagne, is deze campagne is een mooi voorbeeld van goed samenspel tussen online en offline middelen. Zo zien we dat het gros van de bezoekers direct binnenkomt via de url, via de organische resultaten in Google en via de Facebooks Ads. Maar dat ook 7% direct vanuit de QR-code op de flyer op de website landt.