Terug naar de tekentafel

Voor klanten zoeken naar betaalbare woningen in een passende leefomgeving. Dat is de missie van woningcorporatie l’escaut uit Vlissingen. Ook onderwerpen als duurzaamheid, klimaatadaptatie en circulariteit staan hoog op de agenda. Genoeg uitdagingen en veranderingen dus waar de corporatie de komende jaren mee te maken krijgt. Een goed moment om de huidige visuele identiteit eens onder de loep te nemen. Want past deze identiteit nog wel bij de corporatie van nu? L’escaut vroeg aan 10uur om hier in te duiken. Dat was het startschot van een logo & huisstijl traject.

Plant

Een kritische blik op de huidige stijl

Wij lieten een uitgebreide analyse los op de huidige visuele identiteit. We bekeken onder andere het logo, het kleurgebruik, de typografie en de vormtaal. En hielden hierbij natuurlijk de missie, visie, drijfveren, positionering en waarden van l’escaut in ons achterhoofd. Wat past wel en wat past niet? Hieruit volgden verschillende constateringen en een duidelijk advies. De conclusie: er was sprake van een mismatch. De visuele identiteit, en dan met name het logo, was verouderd en toe aan vernieuwing.

Van mismatch naar match made in heaven

Een duidelijke huisstijl maakt het verschil. Het brengt de corporatie tot leven en zorgt voor herkenbaarheid. Goed dus om deze om de zoveel tijd te toetsen. Of je dan meteen alles moet omgooien? Zeker niet! We voerden subtiele veranderingen door om de huisstijl te moderniseren, terwijl we de herkenbaarheid van l’escaut behielden. Dit bundelden we in een eerste concept, waarin het nieuwe logo centraal stond. Om een duidelijk beeld te geven van hoe het logo er in de praktijk uit komt te zien, plaatsten we deze op diverse middelen. Want een huisstijl moet niet alleen herkenbaar, maar ook flexibel toepasbaar zijn. Het eerste concept en alle gemaakte keuzes presenteerden we bij l’escaut. Al snel kregen we na de feedbackronde groen licht voor de volgende stap: het huisstijlhandboek.

Huisstijl-handboek als interne handleiding

Maar hoe ga je een nieuwe huisstijl toepassen in de dagelijks praktijk? Daar is een huisstijlhandboek voor. We stelden onder andere richtlijnen op voor het gebruik van het logo, het vormelement, de typografie en de huisstijlkleuren. Maar ook wat juist niet te doen. Een effectieve manier om de nieuwe huisstijl te bewaken. Elke medewerker volgt immers dezelfde regels, wat zorgt voor consistent gebruik.

l'escaut logo gebruik

Duurzaam doen

In lijn met de nieuwe huisstijl ontwikkelden we ook een nieuw label om duurzaamheidsprojecten aan elkaar te verbinden: Duurzaam doen. Een naam die voortkwam uit de persoonlijkheid van l’escaut: recht voor zijn raap met een ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit. Onder dit label valt nu alle communicatie over duurzaamheid, een thema waar l’escaut volop mee bezig is.

Duurzaam doen

Verder dan alleen het ontwerp

Inmiddels hebben de nieuwe huisstijl en het Duurzaam doen label een plekje veroverd binnen de middelen. Denk aan de website, social media kanalen, bedrijfsbussen, gevelsigning en het drukwerk. Iets waar 10uur ook zijn steentje aan heeft bijgedragen. We stoppen namelijk niet bij het ontwerp, maar ondersteunen ook bij het in de praktijk brengen van de nieuwe visuele identiteit. Van het laten opmeten van de signing, tot het maken van brochure sjablonen. Van het ontwerpen en laten bedrukken van tassen, tot het ontwikkelen van een e-mailhandtekening. Wij helpen!