Arbeidsmarktcommunicatie: een aparte tak van communicatie

Het hele jaar door zorgtalent aantrekken. Dat vraagt om een goed doordachte strategie en een specifieke expertise. Hiervoor klopte Zorgstroom bij 10uur aan. Een toffe uitdaging die wij maar al te graag beetpakken. Van zij-instromers tot herintreders, van net afgestudeerden tot (latent) werkzoekenden. Iedereen is welkom bij Zorgstroom. Omdat de organisatie actief is binnen de (thuis)zorg, is het wel belangrijk dat de juiste mensen bij de juiste vacatures terechtkomen. Aan ons de taak om dit in goede banen te leiden.

De kracht van crossmediaal communiceren

Allereerst stellen we een stevige strategie op, met een duidelijke aanpak en een passende middelenmix. Door in te zetten op online marketing (display, search, Instagram en Facebook advertising), bereiken we mensen met al enige interesse in de zorgbranche. Of voor Zorgstroom in het bijzonder. Bingo! Targeting is een krachtige en effectieve tool om openstaande jobs bij de juiste doelgroep voor te schotelen. Daarnaast maken we op specifieke momenten gebruik van out of home advertising (driehoeksborden langs de weg) en bioscoopreclame. Een mooie aanvulling op de online touchpoints. Door deze mix is de campagne al jarenlang een succesnummer.

Screenshot telefoon versie website
Poster

'Werken bij' platform als eindbestemming

Op basis van de vacatureteksten schrijven we scherpe copy, afgestemd op het soort medium en de tone-of-voice van Zorgstroom. De focus ligt op de inhoud van de vacature en de voordelen van werken bij Zorgstroom. Door te eindigen met een duidelijke call-to-action, stimuleren we de doelgroepen om in beweging te komen: om echt naar de vacature te gaan en te solliciteren. Wij zorgen ervoor dat zij ook daadwerkelijk op de pagina komen waarin zij geïnteresseerd zijn. Een pagina op de website ‘Werken bij Zorgstroom’ om precies te zijn. Een online platform, gebouwd door 10uur. Hierbinnen realiseerden we een koppeling met de werving & selectie tool van AFAS. Dit betekent dat de informatie vanuit de recruiters van Zorgstroom direct wordt doorgezet naar de ‘Werken bij Zorgstroom’ website. Is een vacature bijvoorbeeld ingevuld? Dan geeft Zorgstroom dit aan binnen AFAS en verdwijnt de vacature meteen op de website. Heel handig en lekker efficiënt.

Bezoek de website

Screenshot desktop versie website
Screenshot telefoon versie website

Van verpleegkundige tot ICT medewerker

Verpleegkundigen, verzorgende IG'ers, ICT medewerkers, logopedisten, ergotherapeuten, diëtisten, medisch adviseurs, bijna afgestudeerden, zij-instromers, herintreders, you name it! Wij bereiken ze. Daarnaast spelen we een belangrijke rol bij het werven van vakantiekrachten. Ook wel de vakantiekrachtencampagne genoemd, die elk jaar rond maart weer om de hoek komt kijken. Dit is een extra laag binnen de bestaande campagne, maar dan met een toespitsing op deze jongere doelgroep.

Vrouw aan tafel

Vergeet organisch niet

Want ook dat is een goede manier om mogelijke nieuwe collega’s te bereiken. Social media is dé plek om te laten zien wie je bent. Om het organisch bereik van het Zorgstroom Instagram en Facebook account te vergroten, schrijven we tot op de dag van vandaag wekelijks meerdere berichten: de Zorgstroommomentjes. Dit zijn bijzondere of leuke momenten die de medewerkers van Zorgstroom meemaken en insturen. Wij monitoren de ingezonden berichten, redigeren de teksten, maken en/of bewerken de foto’s en zijn verantwoordelijk voor de planning. Inmiddels hebben we al honderden berichten geschreven. Ook over openstaande vacatures.

Elk kwartaal samen aan tafel

Elke 3 maanden evalueren we de gehele campagne. Hoe presteert de website? Hoe presteren de middelen? Via welke kanalen en devices komen mensen binnen? Wat gaat goed en wat moet beter? De bevindingen en de aanbevelingen die hieruit rollen bespreken we elk kwartaal, met zowel de HR als communicatieafdeling van Zorgstroom. Door nauw contact te onderhouden, houden we de lijntjes kort, tackelen we obstakels en spelen we snel in op kansen. Deze prettige werkwijze levert een grote bijdrage aan het succes van de campagne.

"Een samenwerking die al heel wat jaren standhoudt. We zijn blij dat de experts van 10uur hun know-how inzetten om de zichtbaarheid van onze Werken bij website te vergroten."

- Carien Midavaine, Recruiter bij Zorgstroom

Het resultaat

Maar hoe ziet dat succes eruit in keihard cijfers? Zo:

  • Al 8000 online sollicitaties via ‘Werken bij Zorgstroom’ na de start van de campagne
  • Al 270 sollicitaties voor vakantiewerk na de start van de vakantiekrachtencampagnes
  • Met gemiddelde advertentiekosten onder de € 6,00 per sollicitatie, blijven we binnen het gestelde budget.