Waarschijnlijk sta je op verschillende e-mailnieuwsbrieven ingeschreven en kom je wekelijks (al is het niet dagelijks) in contact met e-mailmarketing. Een algemene nieuwsbrief omdat je je ooit hebt ingeschreven op een website, een verjaardag nieuwsbrief omdat je bijna jarig bent of een gepersonaliseerde nieuwsbrief omdat je jouw voorkeuren hebt aangegeven. Allemaal onderdeel van e-mail marketing, maar wat is dat nou precies?
Wat is e-mailmarketing en wanneer zet je het in?
Het is een vorm van direct marketing, er wordt namelijk vanuit een bedrijf een boodschap direct naar de ontvanger gestuurd. Dit kan online, maar ook offline gebeuren. Denk hierbij aan traditionele post, telemarketing en e-mailmarketing. Bij e-mailmarketing verstuur je die boodschap via het e-mail kanaal. Niet meer, niet minder. Maar is het zo makkelijk als het lijkt? Er moet natuurlijk wel een strategie achter zitten. Deze e-mailmarketing strategie is bepalend voor het meten van je resultaten.
Hoe meet je of jouw e-mail marketing succesvol is?
Een e-mail campagne of nieuwsbrief kan verschillende doelen hebben: informeren, activeren, overtuigen, inspireren of adviseren. Hoewel er verschillende strategieën zijn, is het hoofddoel vaak dat de ontvanger op jouw afbeelding, button of link klikt. En uiteindelijk overgaat tot een conversie. De software meet dit automatisch, maar je moet wel verstand hebben van de meetinstrumenten.
Vijf belangrijke termen
Binnen e-mailmarketing spreekt men vaak over verschillende meetinstrumenten. Aan de hand van deze 6 meetinstrumenten kan je zien hoe succesvol jouw mail campagne is:
- Click Through Rate (CTR)
- Open rate
- Conversion Rate
- Bounce Rate
- Unsubscribe Rate
En nog een 6e, maar net zo belangrijk instrument: Email Client.
De CLICK THROUGH RATE (CTR), is een van de belangrijkste meetinstrumenten. De CTR is het aantal unieke klikken gedeeld door het aantal verzonden e-mails. Deze ontvangers hebben dus in ieder geval op één link in jouw nieuwsbrief geklikt en zijn een stap verder in de funnel.
De OPEN RATE, is eigenlijk het percentage van de aantal geopende e-mails gedeeld door het aantal verstuurde e-mails (min de bounces). Dus hoeveel ontvangers jouw nieuwsbrief hebben geopend. Dit betekent niet direct dat ze de nieuwsbrief hebben gelezen.
De CONVERSION RATE is het percentage ontvangers dat een actie heeft voltooid na het lezen van jouw e-mail. Dit kan een inschrijving op een event zijn, of de aankoop van een product of het invullen van een formulier.
De BOUNCE RATE is het percentage e-mails dat de ontvangers niet heeft bereikt. Dit kan verschillende oorzaken hebben; een volle postvak, een verkeerd e-mailadres of een geblokkeerde web client.
De UNSUBSCRIBE RATE geeft het percentage aan dat zich heeft uitgeschreven aan de hand van de nieuwsbrief. Dit wordt dus per verzonden nieuwsbrief bijgehouden. Dit getal wil je zo laag mogelijk houden ;).
Een EMAIL CLIENT is de e-mail software die de ontvanger gebruikt. Dit laat dus zien welk systeem/client de ontvanger gebruikt om jouw nieuwsbrief te lezen. Denk aan Outlook, Hotmail, Gmail. Er zijn veel verschillende cliënts en elke cliënt heeft zijn eigen layout. Dit kan effect hebben op de weergave van jouw nieuwsbrief.
Gepersonaliseerde e-mail
Je kent het wel, van die mails met producten of informatie waar jij helemaal geen interesse in hebt. Logischerwijs presteren deze mails minder goed dan gepersonaliseerde mails. Gelukkig is personaliseren niet zo moeilijk als het lijkt. Je kan al beginnen met het personaliseren van de aanhef. Maar het kan ook tot in detail. We kunnen hier wel een hele blog mee vullen, dus… hierover later meer.
E-MAILMARKETING SOFTWARE
Er zijn veel verschillende e-mailmarketing software systemen. De vele bekende systemen zoals MailChimp, Hubspot of Spotler. Maar er zijn ook complete CRM-software systemen waar e-mailmarketing een onderdeel van is. Binnen 10uur maken wij gebruik van Campaign Monitor of Active Campaign. Beiden zijn: makkelijk in gebruik, responsive voor mobiel en volledig vorm te geven naar jouw huisstijl.
STARTEN MET E-MAILMARKETING?
Dat kan. We helpen je graag met de strategie. Interesse? Neem contact met ons op!