Mobiliteit in Zeeland? Dat kan beter!

Te volle bussen, te weinig treinen, amper tijd om over te stappen en vaak vertraging op dezelfde halte. Een aantal veelvoorkomende reisfrustraties van Zeeuwse jongeren. Dat kan beter, dacht de Provincie Zeeland. Zo gezegd, zo gedaan: in een mum van tijd zaten we samen met de provincie aan tafel om te brainstormen over een frisse, hippe campagne. Een langlopende campagne om de reisbehoefte en het reisgedrag van jongeren in Zeeland in beeld te brengen. En om met die informatie pilots uit te voeren, gericht op het verbeteren van de mobiliteit in Zeeland.

Roadshow langs de klassen

Maar hoe krijg je inzicht in het reisgedrag van jongeren? Nou, gewoon door bij hen zelf aan te kloppen. Samen met communicatiebureau Lievens ontwikkelden we een strategie en campagne om studenten van het Scalda Groen College lekker te maken om de Sesamo app te downloaden. Een speciale app waarin de studenten hun reisroutes delen met de provincie, om zo knelpunten in kaart te brengen. Voor extra binding met de doelgroep, gingen we de schoolbanken weer in. Soort van. Met het door ons ontwikkelde promotiemateriaal waaronder een animatie, presentatie en poster, deden we een ouderwets rondje langs de klassen. De belangrijkste boodschap? Als de wiedeweerga die app downloaden!

Poster Smart Mobility

Reisfrustraties? Gooi het eruit!

Maar met alleen reisdata van Scalda studenten kom je er niet. Daarom gingen we aan de slag met een online campagne, gericht op alle Zeeuwse mbo- en hbo-studenten. De focus verschoof van het verzamelen van reisdata, naar het verzamelen van reisfrustraties. Waar ligt de doelgroep nou echt wakker van? We creëerden een ‘safe place’ om frustraties te delen: de website. Via andere middelen als een YouTube en Instagram campagne, display banners, animaties en out of home advertising spoorden we jongeren aan om hun frustraties eruit te gooien. Door de diversiteit aan middelen, kwam de boodschap echt binnen.

Screenshot desktop versie hoeslimreisjij.nu
Screenshot mobiele versie hoeslimreisjij.nu

Een slimmere route volgen

Het delen van frustraties gebeurde massaal. Dankzij alle ingezonden frustraties, kon de Provincie Zeeland al snel die dienstregeling beter afstemmen op de behoefte van de Zeeuwse jongeren. Wel zo handig om dit ook naar buiten te communiceren. Dit vroeg om een iets andere insteek van de campagne met een andere tone of voice en een nieuwe, positieve uitstraling. Het zwaartepunt verschoof van het

delen van frustraties, naar het communiceren van de geboden oplossingen op de frustraties. Maar ook naar het delen van tips over sneller, slimmer en beter reizen binnen Zeeland. Tot op de dag vandaag deelt de provincie regelmatig tips. Ook wisselen de studenten onderling tips met elkaar uit. Een win-win!

Bezoek de website

Screenshot desktop weergave website hoeslimreisjij.nu
Screenshot desktop weergave website hoeslimreisjij.nu

Het resultaat

Inmiddels heeft de Provincie Zeeland al meer dan 200 frustraties ontvangen. Als antwoord hierop paste Connexion zijn dienstregeling voor 2022 aan. Op 5 buslijnen in Zeeland zijn verbeteringen doorgevoerd, vooral gericht op het vergroten van de capaciteit op bepaalde piekmomenten. Denk aan het inzetten van extra bussen en/of langere bussen. In totaal hebben we ruim 40.000 jongeren in Zeeland weten te bereiken.