Overslaan en naar de inhoud gaan

De juiste formaten voor social media


Wil je dat jouw social media posts er altijd haarscherp en professioneel uitzien? Dan is het belangrijk om de juiste formaten te gebruiken. Elk platform hanteert zijn eigen afmetingen voor afbeeldingen en video’s. Een verkeerd formaat kan ervoor zorgen dat je content wordt afgesneden of minder goed opvalt. En dat wil niemand.

Dit moet je weten

Met de snelle veranderingen in de social media wereld snappen wij dat het lastig is om bij te blijven. Daarom hebben we een aantal belangrijke punten voor je onder elkaar gezet:

  • Houd video-advertenties op Meta, waaronder Facebook en Instagram, tussen de 6 en 15 seconden om de aandacht van de kijker vast te houden.
  • Zorg er altijd voor dat de belangrijkste informatie op een afbeelding of in een video binnen de veilige zone valt.
  • Bedenk welk soort video-advertenties je wilt inzetten op YouTube (bijvoorbeeld TrueView, non-skippable In-Stream, shorts etc.) en pas hier de lengte van je video op aan.
  • Houd altijd rekening met de maximale bestandsgrootte van afbeeldingen. Zo mogen afbeeldingen op Pinterest maximaal 20 MB zijn.
     
Alles op een rijtje

Maar bovenstaande is natuurlijk niet alles. Om het je nog makkelijker te maken, hebben we alle actuele informatie in één handig overzicht gezet in een whitepaper. Hierin vind je:

  • De ideale formaten voor elk platform: Meta (Facebook en Instagram), YouTube, LinkedIn, Pinterest en DOOH
  • Aanbevolen resoluties en verhoudingen voor zowel organische posts als advertenties
  • Belangrijke richtlijnen voor video’s, zoals lengte en ondertiteling
  • De veilige zones om te voorkomen dat cruciale informatie wordt afgesneden
     

Of je nu waakt over de merkuitstraling als marketeer of als content creator streeft naar maximale impact, met dit overzicht zorg je ervoor dat je content altijd perfect wordt weergegeven. Wil je het whitepaper ontvangen? Stuur een mail naar arnoud@10uur.nl en vraag om het whitepaper Formaten voor social media.