Overslaan en naar de inhoud gaan

SEO verandert: zo kom je in de AI-overview van Google


Je typt een vraag in Google. Nog voor je scrollt, zie je een automatisch antwoord verschijnen op je scherm. Boven de advertenties, boven de ‘gewone’ zoekresultaten. Dat is de AI-overview van Google. Zit jouw content daarin? Dan heb je goud in handen qua zichtbaarheid. Maar hoe zorg je dat jouw pagina daar tussen staat? Met deze 5 tips vergroot je die kans aanzienlijk.

Wat is de AI-overview van Google?

De AI-overview is een automatisch gegenereerd antwoord bovenaan de zoekresultaten. Google combineert informatie uit meerdere bronnen en zet dat samen in één overzichtelijk blok. De functie werd in 2023 geïntroduceerd in de VS en wordt sindsdien wereldwijd uitgerold, ook in Nederland. Alles wijst erop dat de AI-overview een vaste plek krijgt in hoe we zoeken en dus ook in hoe je zichtbaar bent als merk of organisatie.

Waarom wil je hierin staan?

Simpel: het AI-blok staat op plek 0. Boven advertenties en boven de rest van de zoekresultaten. Word je hier genoemd, dan groeit je bereik en autoriteit in één klap.

5 tips om in het AI-blok te komen

We geven je 5 concrete tips. Daarbij gebruiken we ook voorbeelden van onze klant Human Business Support, specialist in duurzame inzetbaarheid. Zij worden op de term ‘wat is frequent ziekteverzuim?’ genoemd in het AI-overzicht.*

Blog-SEO-Verandert-1.jpg
1.  Beantwoord vragen die écht leven

Gebruik tools als Google Keyword Planner, Answer the Public of Reddit om te achterhalen wat mensen vragen over jouw onderwerp. Daar zitten kansen.

2.  Geef meteen antwoord

Google selecteert zinnen die direct en helder antwoord geven. Stel een vraag in de kop, en geef daar pal onder een concreet antwoord. Dat doet Human Business Support ook – en met succes.

Bij Human Business Support stellen we bijvoorbeeld een vraag in de heading, gevolgd door een direct antwoord in de alinea eronder. Deze tekst werd door Google gemarkeerd en gebruikt als bron voor het AI-overzicht.

Blog-SEO-Verandert-2.jpg
3.  Laat zien dat je expert bent

Google kiest eerder content uit van bronnen die als betrouwbaar en deskundig worden gezien. Dat doe je niet alleen door goede content te schrijven, maar ook door je expertise te laten zien:

  • Verwijs naar betrouwbare bronnen of onderzoeken.
  • Schrijf vaker over hetzelfde onderwerp en bundel die artikelen op één plek, zoals een themapagina.
  • Zorg dat andere sites naar jouw content linken.
     
4.  Gebruik structured data

Structured data helpt Google (en de AI-overview) om beter te begrijpen waar je content over gaat. Je ‘vertelt’ de zoekmachine als het ware wat voor soort pagina het is. Er zijn veel verschillende soorten schema mark-ups. Denk bijvoorbeeld aan:

  • FAQPage bij veelgestelde vragen;
  • NewsArticle voor nieuwsitems;
  • HowTo voor stapsgewijze uitleg.
     

a. Schrijf voor mensen, niet voor machines
Dit zijn slechts voorbeelden, welke het beste past, hangt af van je content. Met de juiste mark-up maak je je pagina beter leesbaar voor AI. Ja, het is technisch. Maar het verhoogt de kans dat je pagina wordt opgepikt, juist in het AI-blok.

Het klinkt logisch, maar wordt vaak vergeten: schrijf in de eerste plaats voor je lezer. Google – en zeker de AI-overview – herkent wanneer een tekst echt inhoudelijk waardevol is. Beantwoord de vraag zo compleet mogelijk, geef context, voeg eventueel een praktijkvoorbeeld toe en onderbouw met bronnen. Heb je zelf inzichten, cijfers of ervaringen? Gebruik ze. Dat maakt je content geloofwaardiger én aantrekkelijker om op te nemen.

*Let op: een kanttekening bij de AI-overview
De AI-overview is volop in ontwikkeling. Op dit moment kun je er relatief eenvoudig in komen met goede, relevante content. Maar dat blijft waarschijnlijk niet zo. Hoe meer websites zich hierop richten, hoe groter de concurrentie en hoe minder voorspelbaar het wordt. Je hebt dus geen garantie dat je content zichtbaar blijft. Zie het als een extra kans op bereik, niet als vervanging van je SEO-strategie. Wie er meteen op inspeelt, loopt wel voorop.

Hulp nodig?

Met deze tips ben je al goed op weg om zichtbaar te worden in de AI-overview van Google. Als je ze toepast, vergroot je de kans dat jouw content wordt opgepikt. Maar er is meer mogelijk. Van inhoud en structuur tot technische optimalisaties: wij helpen je graag om je content AI-proof te maken.

Bel ons op 0111 41 42 40 of mail naar info@10uur.nl.