Overslaan en naar de inhoud gaan

Google en Meta stoppen met politieke ads


Een nieuwe Europese wet maakt een einde aan politieke advertenties op Google en Meta. Wat houdt deze nieuwe regel in? En hoe bereid je je voor op zo’n grote verandering?

Vanaf oktober 2025 stoppen Google en Meta met het tonen van politiek-maatschappelijke advertenties in de hele Europese Unie. Dat betekent dat je op deze platforms geen advertenties meer kunt plaatsen over politieke partijen, verkiezingen, maatschappelijke standpunten of sociaal gevoelige thema’s. Deze stap is een reactie op de nieuwe Europese wet ‘Transparency and Targeting of Political Advertising’. Oftewel: TTPA. De regels rondom alle politieke en maatschappelijke advertenties worden daarmee een stuk strenger. Afhankelijk van de sector waarin je actief bent, kunnen deze veranderingen een flinke invloed hebben op je online marketingstrategie. In deze blog leggen we uit wat er precies verandert én hoe je als organisatie hier slim op kan inspelen.

Waarom stoppen Meta & Google er mee?

TTPA verbiedt adverteren over maatschappelijke of politieke thema’s niet, maar stelt wel strenge voorwaarden. Zo moet er bij elke advertentie precies worden aangegeven wie de afzender is, wie ervoor betaalt, welke doelgroepen worden bereikt en welke targetingopties er zijn gebruikt. Wat wel of niet toegestaan is, verschilt bovendien per EU-lidstaat. Hierdoor is het voor de Amerikaanse media platforms bijna niet meer haalbaar om overal aan de regels te voldoen. Google en Meta besloten daarom om helemaal te stoppen met dit soort advertenties binnen de EU.

Wat verdwijnt er precies?

Advertenties over politieke partijen, verkiezingen, kandidaten en specifieke beleidsplannen worden sowieso stilgelegd. Maar daar blijft het niet bij. Ook maatschappelijke onderwerpen waarover veel discussie is zoals klimaatverandering, immigratie, gezondheidszorg, sociale rechten, economie en veiligheid vallen hieronder. Meningen over bijvoorbeeld de stikstofcrisis, asielcrisis, rijksvaccinatiegraad en de hypotheekrenteaftrek zie je dus binnenkort ook niet meer terug in Google en Meta advertenties.

Wanneer ga je als online marketeer hier iets van merken?

De TTPA-wetgeving gaat officieel in op 10 oktober 2025. Vanaf dat moment wordt er gehandhaafd op incorrecte politieke en maatschappelijke advertenties. De platforms nemen zelf wel al eerder maatregelen. Zo heeft Meta aangekondigd om vanaf 6 oktober om 18:00 uur (CET) alle advertenties in deze categorie te blokkeren.

Google heeft nog geen exacte datum bekendgemaakt, maar wie goed oplet ziet dat je tegenwoordig bij het aanmaken van campagnes al moet aangeven of het om politieke of maatschappelijke content gaat. Wat er met die campagnes precies gebeurt, is nog niet helemaal duidelijk, maar de verwachting is dat ook Google ze op 10 oktober 2025 zal stopzetten.

Wat kan er nog wel op Meta & Google?

Het verlies van de waardevolle mediaplatformen Meta & Google als inzet voor jouw politieke of maatschappelijke campagne is een flinke tegenvaller. Gelukkig zijn er nog tal van andere on- en offline middelen om je boodschap te verspreiden. Hoeverre TTPA invloed gaat hebben op deze kanalen is nog niet helemaal duidelijk, maar we verwachten dat dit significant minder zal zijn dan op online media platformen. We hebben een aantal alternatieven voor je op een rijtje gezet:

  • Buitenreclame & drukwerk: Met buitenreclame & drukwerk target je over het algemeen een hele brede doelgroep. Op straat of in de krant kan iedereen jouw advertentie tegenkomen. Het is mogelijk dat je in de toekomst duidelijk moet vermelden wie er voor de advertentie heeft betaald, maar deze advertentiecategorie blijft naar verwachting toegestaan voor offline plaatsingen.
     
  • Organische content & influencers: Geen zorgen: politieke meningen en maatschappelijke onderwerpen verdwijnen niet helemaal uit je tijdlijn. Je kunt nog steeds organische content over deze thema’s plaatsen. Wil je jouw boodschap toch onder de aandacht brengen bij een groter publiek? Dan kan het inzetten van een passende, bekende influencer een slim alternatief zijn. Zo bereik je alsnog veel mensen zonder gebruik te maken van betaalde advertenties van Meta.
     
  • Televisie & radio: Veel EU-lidstaten hanteren al regels voor politieke of maatschappelijke boodschappen op radio en tv. Zo zie je bijvoorbeeld weleens de ‘zendtijd voor politieke partijen’. De TTPA kan ervoor zorgen dat er extra informatie over de afzender moet worden vermeld, maar we verwachten niet dat deze advertentievormen ineens zullen verdwijnen.
Yoran.jpg
Marketeer

Yoran Roukema

Krijg jij als marketeer te maken met politieke en maatschappelijke advertenties op Meta en/of Google? Dan is het belangrijk om vóór 10 oktober over te stappen op alternatieve marketingkanalen. Twijfel je of deze nieuwe regels ook invloed hebben op jouw campagnes? Of weet je niet goed welk alternatief het beste past bij jouw mediastrategie? Geen zorgen, we denken graag met je mee.

Contact opnemen