Overslaan en naar de inhoud gaan

Collectie Zeeland


Een krachtige storytelling campagne voor de digitale schatkamer van Zeeuws erfgoed

CollectieZeeland.nl is een nieuwe digitale schatkamer voor Zeeuws erfgoed. Het platform maakt de collecties van 21 Zeeuwse erfgoedinstellingen en musea digitaal zichtbaar, doorzoekbaar en bruikbaar voor een brede doelgroep: van de nieuwsgierige bezoeker tot de professionele onderzoeker. De lancering hiervan vraagt om een impactvolle campagne die mensen actief aanzet tot interactie met het platform. Laat dat maar aan ons over!

Storytelling campagne
Concepting

Het doel van deze campagne is het bereiken van een brede zichtbaarheid van het platform en een duurzame betrokkenheid met de doelgroep. Voor de echte informatiezoekers en cultuurliefhebbers stopt de hunkering naar kennis en inspiratie namelijk niet bij het museum. Collectie Zeeland biedt een digitaal vervolg dat wij bekend zullen maken onder deze doelgroep. Wat uiteindelijk zal resulteren in een goed bezochte pagina, interactie op social media, betrokkenheid tussen partners en een geslaagd lanceringsevenement.

We kiezen voor een gelaagde campagne: fysiek én digitaal. Storytelling speelt hierin een grote rol. We kozen dan ook voor een krachtig symbool: een deur. En niet zomaar een deur, een authentieke, meekraprode deur - geïnspireerd op een authentiek exemplaar uit een Zeeuws grachtenpand. Het vormt een toegangspoort tot de rijke wereld van het Zeeuwse erfgoed, waartoe Collectie Zeeland toegang geeft. Het nodigt bezoekers uit om binnen te treden in het verleden van Zeeland. Dit concept vormt de creatieve kapstok waar alle uitingen aan hangen en zorgt ervoor dat de doelgroep zich aangesproken voelt. 

‘Eén deur, duizenden verhalen. Ontdek het Zeeuwse erfgoed.’ Dat is wat de door ons ontwikkelde online en offline materialen uitdragen. We gingen onder meer aan de slag met Google Ads. Daarvoor vroegen we gratis advertentietegoed aan via Google Grants, een programma van Google dat bedoeld is om non-profitorganisaties te helpen bij het kenbaar maken van hun missie. Hiervoor maakten we nieuwsgierigmakende visuals. Dit deden we ook voor de betaalde social media campagne die we uitrollen. Verder ontwikkelden we een online toolkit voor alle aangesloten instellingen en musea, waarmee zij zelf lawaai kunnen maken op hun kanalen.

Collectie Zeeland Image Left
Collectie Zeeland Image Right

Ook offline brengen we Collectie Zeeland onder de aandacht met ansichtkaarten, posters en stickers. Met als klap op de vuurpijl: de officiële lancering op 2 oktober. Hiervoor zijn er verschillende deuren op ware grootte gemaakt om daadwerkelijk een verhaal uit het verleden in te stappen. Door de spion (kijkgat) en de brievenbus kun je zo’n verhaal bewonderen en zorgt een prikkelende CTA voor opvolging naar het platform. Kijk je mee?

Deur