Euro-Mit Staal
IJzersterke arbeidsmarktcommunicatie voor het werven van toptalent
De arbeidsmarkt staat onder druk. Overal wordt er gevochten om talent. Ook Euro-Mit Staal (EMS), het nummer 1 steel service center in Europa voor hoogwaardige staalproducten, ziet deze uitdaging. Tijd om het bedrijf sterk te positioneren als aantrekkelijke werkgever. Samen met EMS werkten we toe naar een wervingscampagne voor de lange termijn.

Terug naar de essentie
Aan de hand van een merksessie met EMS gaven we het werkgeversmerk vorm. We kwamen achter de employer value propositions. Oftewel de meerwaarde en de reden om voor het bedrijf te kiezen. Het resultaat is een merkpaspoort met een duidelijke positionering. Aan de hand van dit fundament, werkten we de strategie en het creatieve concept uit.

Creatief concept als rode draad
Wat maakt Euro-Mit Staal dan bijzonder? Een combinatie! Zo hoef je als nieuwe medewerker niet alles te weten wanneer je bij EMS aan de slag gaat. Dat is aan EMS om jou bij te leren. Zij zorgen ervoor dat je alles hebt om je werk goed te doen. Veel ervaring hebben is dus niet van belang, maar wél dat je past binnen de cultuur van precies en secuur werken. Want het staal wordt op de micrometer nauwkeurig gesneden. Ook waarden als kwaliteit, veiligheid en collegialiteit typeren hun werkwijze. Met dit vers in het geheugen ontstond het creatieve concept: Hé Pietje precies!
Als je maar precies bent
Het idee achter het concept is duidelijk: Bij Euro-Mit Staal maakt het niet uit hoe je heet of wie je bent, zolang je maar precies bent in je werk. Een “Pietje” precies dus, maar dan op je eigen manier. Dus voel je vooral welkom, net als Gianni, Rushani, Michael, Reggi en Marco.
Het creatieve concept voldoet aan de wens van de klant om de huidige medewerkers een naam te geven. Ook breidden we het concept uit met fotografie. Wij maakten een shotlist, begeleidden de fotoshoot en kozen de foto’s uit. Het resultaat is een mooie afwisseling van foto’s van de werklocatie en het personeel binnen de verschillende afdelingen.


Vacatureplatform en campagne lanceren
Omdat de corporate website van Euro-Mit Staal vooral bedoeld is voor klanten en niet voor personeelswerving, ontwikkelden we een werken-bij website via Homerun. Met dit slimme HR-software automatiseer je het wervings- en selectieproces. Om potentiële kandidaten naar de website te trekken, lanceerden we een always-on campagne op Facebook en Instagram. Ook zorgden we ervoor dat de werken-bij website van EMS goed vindbaar is op Google. Alle resultaten houden we bij in een dashboard, waar we real-time inzicht hebben in de resultaten.
Het resultaat
De online campagne draait inmiddels enige tijd. Daarmee zijn ook de successen inzichtelijk. En die zijn niet mis! Bekijk hieronder de cijfers van de eerste vijf maanden.


Naast de always-on campagne is het plan om mini-campagne te draaien per specifieke vacature, onder andere via LinkedIn. En er liggen nog meer plannen in het verschiet… Al met al een knap staaltje teamwerk!